donderdag 15 augustus 2013

Karper op Hunzepark???

Na een lang weekend met Pasen doorgebracht te hebben op het Hunzepark, hebben de kinderen, mijn vrouw en ik samen besloten om hier ook 15 dagen in de zomervakantie naar toe te gaan. De combinatie van activiteiten voor de kinderen en het aanwezige (vis) water leek een perfectie balans voor een heerlijke vakantie.

 

Aangekomen eerst maar eens de auto uitladen maar met een scheef oog natuurlijk het water observeren. Genoeg activiteit zo leek het. Eenmaal geïnstalleerd eerst maar eens een bak koffie en een sigaartje. De kinderen gingen direct op pad en kwamen een half uurtje later terug om zich om te kleden en te gaan zwemmen. Uiteraard moest pappa mee dus omkleden maar.
 
 
 
Ik had voor mijzelf al besloten om niet overdag te gaan vissen omdat het een gezinsvakantie is. Nu bleek dat later ook onmogelijk omdat het meertje waaraan ons chalet gelegen was redelijk ondiep was en er de hele dag door vakantiegangers aan het spelen, zwemmen en kanovaren waren. Het strijdplan werd gemaakt, eind van de middag voeren en 's avonds vissen. Na 4 platte te hebben gevangen hield ik het voor gezien. Ook het niet spotten van karper stemde mij ongerust. Ik heb de eerste dagen niet meer gevist, domweg omdat ik er geen vertrouwen in had!
Toen ik een lokale bewoner aansprak, die achter het terrein in de Hunze zat te karperen, werd ik toch wel verrast door de foto's die hij en zijn vrouw lieten zien van karpers die zij voor ons chalet hadden gevangen. Na het aanhoren van enige tips kreeg ik er toch weer vertrouwen in en besloot om de nachten door te vissen. Aangezien ik geen stretcher, bivvy enz. had meegenomen besloot ik binnen op de bank te bivakkeren. Dit was zeker geen pretje want de bank was ongeveer 1 meter te kort hahaha.
 

De eerste nacht verliep rustig tot 's morgens 07.30 uur. Een fluiter en ik schrok me een hoedje. Normaal ben ik al lang wakker maar slapen op die k.t bank was niet zo goed verlopen. Een pittige dril bracht een mooie schub van 6,9 kilo in het net. Dat ik het verkeerde schepnet had meegebracht kom ik verder in het verhaal nog op terug. Van deze vis heb ik helaas geen foto omdat de fotografe nog in diepe rust (leek) was. Dus de vis onthaakt, bekeken en terug gezet. Er zat dus toch wel karper :-)
Terug in het chalet riep mijn vrouw mij en vroeg of ik een meerkoet had gevangen grrrrr. Ze was dus wel wakker en had dus wel een foto kunnen maken!
Zo rond 08.30 uur begint het te leven op het park en is de rust voorbij. Nog even snel wat voer te water en de hengels binnen draaien.
'S avonds de hengels weer gepakt en de rigs net naast de voerplek geworpen. Om 22.30 uur meldde de volgende vis zich. Geen fluiter maar een heel beheerste run, karper? Na een zeer stevige dril, waarbij de karper tot 4 keer toe lijn nam en mijn 2,5 lb goed op de proef stelde, lag hij in het net. De kids die net naar bed gingen waren er als de kippen bij voor een mooie foto. Resultaat, een mooie schub van 9,8 kilo.
 
 De rest van de nacht bleef het op 1 brasem na rustig. De volgende nacht kreeg ik weer een run maar die heb ik helaas gelost. Ik had een nieuw onderlijntje gemaakt, een probeerseltje. Achteraf stom natuurlijk want normaal gesproken probeer ik dat soort dingen alleen op mijn thuiswater, een karperput met zwaar dressuur. Op vakantie, waar de tijd al beperkt is moet je gewoon vangen!
 
Ik had nog twee nachten te gaan voordat de vakantie voorbij was. Ik wilde toch nog wel een karpertje vangen. Vanuit ons chalet lag links een groot eiland in het water. Ik besloot om een meter of 3 uit de kant te vissen waar niet meer dan 50 cm water staat. 'S middags weer wat gevoerd en 's avonds de rigs erin. Mijn gebeden werden gehoord. Donderdag nacht om 03.50 uur werd ik bruut gewekt door een fluiter. Ik spring op en ren, rol, strompel naar mijn hengel. Ik pak mijn hengel en voel eigenlijk direct dat het om een grotere vis gaat. Het lawaai dat ik had gemaakt had mijn vrouw, de fotografe, wakker gemaakt. Gelukkig maar anders had ik dit exemplaar nooit op de gevoelige plaat kunnen vastleggen. De dril duurde niet lang maar het begin was heftig. Eenmaal in het net bleek het net gewoonweg te klein. Het net 'gewoon' uit het water tillen zou (blijvende) schade voor de karper tot gevolg kunnen hebben. Dus met enige improvisatie en spierkracht de vis uit het water getild. Zelfs mijn vrouw zei 'wow, das een beste'. Nou dat was het zeker! Ik was blij en zelfs mijn vrouw werd enthousiast. Resultaat was een prachtige schub die richting de magische grens ging!
 
 
Man, wat was ik blij! Ik heb de hengel eruit gelaten en heb de rest van de nacht geen oog meer dicht gedaan. De vis stond op mijn netvlies gebrand. Toen mijn kinderen wakker werden kon ik mijn geluk nog steeds niet op en wilde zo snel mogelijk de foto's met ze delen.
De resterende twee nachten geen karper meer gevangen en het was tijd om de vakantie af te sluiten.
De combinatie van vissen en een gezinsvakantie is voor de volle 100% geslaagd!!
 
 
 
Groetjes,
Harry

 
 

 
 
 




12 opmerkingen:

  1. Har, ben benieuwd hoe het met je rug gesteld is. Vanwege die K@#$% bank maar zeker vanwege die brute laaste kerp. Wat een kneiter man! Super vakantie, tijd voor je gezin en voor je hobby, top!

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Fer, als je zo'n mooie vis vangt voel je geen pijn, alleen maar euforie al viel de dril wel iets tegen. Maar volgende keer wel mijn stretcher mee ;-)

      Verwijderen
  2. Leuk een nieuwe mede blogger !
    Ik zal je in mijn lijst zetten van ik volg !
    Trouwens een mooie schub zeg
    Groetjes Sander Kunst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sander, leuk dat je mijn verhalen gaat volgen. Moet nog iets actiever maar dat gaat goed komen ;-)

      Verwijderen
    2. ik ga juli 2014 daar heen hoop dat ik ook zulke kan vangen Harry de dagen zijn er dichtbij ;-)

      Verwijderen
    3. Succes C.A. en als ik je een tip mag geven, tussen de lelievelden in het midden van het meertje en een meter of 3-4 vanaf het eiland. Veel voeren met partikels en buiten het voerbed vissen, eigenlijk op de rand waar de bodem overgaat van hard naar zacht.

      Verwijderen
    4. hier ben ik weer Harry vorige keer is het mij helaas niet gelukt maar veel brasems gevangen wat stinkt die vissen zeg jezus !!!! hahahaha een vraag voor wat meer duidelijkheid ik verblijf standaard bij de 4-persoons Chalet type Berk tegenover de grootste rivier.. dus huisje uit en vissen hihi. hoe moet ik daar aanpakken.. want ja bij het intree van het park de kleine riviertje daar zo is 100% karper ik zag ze hahaha dus aub leg me ff uit ik ga deze jaar weer heen 7 september ;-)

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb eigen karp groep bij FB best een succes groepie hoor hihi je bent welkom. hier is de Link van https://www.facebook.com/groups/259974630866736/ :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Allemaal. Afgelopen augustus heb ik hier 3 weken op het park doorgebracht.(nr 143, chalet aan t water) Na diverse verkenningsrondjes lopend in het water tot de conclusie gekomen dat er veel rottende drek (mijn voeten bleven gewoon 3-4 dagen stinken naar de bagger zelfs na het douchen)en puin ligt. enige harde plekken zijn de kanten van het eiland en voor eigen kant tot max 3-4 meter ver. deze zijn relatief schoon van drek, daar waar het bij bv de lelievelden rond de 30-40 cm zachte stinkende drek op staat. Door de wijziging in de vispas voorwaarden voor dit water mag je op de plas maar met 1 hengel vissen en niet nachtvissen. na ruim 230 uur gevist te hebben heb ik slecht 1 brasem gevangen. als aas heb ik 3 soorten boilies gebruikt. halibut pellets kikkererwten mais kidneybonen tijgernoten brood frolic en smac. evenals een zig. Niets hielp in het verleiden van vis. kleine witvis is enigzins aanwezig. een wedstrijd witvisser op kampeerplek 26 ving slecht 10-15 visjes per dag waar van max 2-3 brasems
    Het vissen wordt bemoeilijkt door de vele mensen in kano's. deze varen met zeer grote regelmaat gewoon tegen je top aan doordat ze geen idee hebben wat ze doen. buiten dit alles wilde wij savonds niet meer buitenzitten door de vele ratten die in de schemer van het eiland af komen zwemmen en gewoon naar je toe lopen vanaf de schoeiing die als snelweg fungeerd.
    Ik ga hier nooit meer heen voor t vissen in ieder geval.
    OP de hunze heb ik het water ook verkent naast t park. zowel lopend(in t water) als met de kano. als je t parkwater verlaat bij de apenbrug en daar ga je naar rechts, dan zijn daar twee vissteigers die locals vaak gebruiken voor t witvissen. gebruik de meest rechter bij de splitsing van de hunze, maar vis daar vooral niet te ver naar links. daar ligt een steenstort wal over een meter of 10-12 van oever tot over tot ongeveer 40 cm onder t water oppervlak. deel van de steenstort (rivierkeien allemaal) zie je op de andere oever nog liggen.
    ik hoop dat iemand wat aan mij info heeft, en niet zoals ik afgegaan ben op de info van de topicstarter. Deze info is zwaar achterhaalt en helaas niet meer relevant. Niets ten nadelen van de starter!!

    BeantwoordenVerwijderen