zondag 28 oktober 2012

Laatste wedstrijd NK

De laatste wedstrijd zou gevist worden op het Haringvliet. Echter waren de vangsten in de tweede en derde wedstrijd zo slecht (totaal 2 karpers) dat de wedstrijdorganisatie had besloten om een alternatief water te zoeken waar een goed karperbestand zou zijn. Het Rutbeek in Enschede was het alternatief. Een water van ongeveer 32 hectare met naar zeggen een goed karperbestand.

Vrijdagochtend rond 11.30 uur in de auto naar Enschede. Daar aangekomen om 14.15 uur eerst maar eens een bakkie leut en een praatje met sommige andere koppels. De sfeer is altijd goed.Om 15.00 uur was de uitreiking van de stekken, wij hadden C1 geloot. Deze stek lag aan de boskant van het recreatiegebied waar normaal niet gevist mag worden.

Aangekomen op onze stek had ik er geen goed gevoel over. Onze stek was apart ‘gecreëerd’ omdat er niet genoeg reguliere stekken waren.  Qua vissen een prima stek maar om te komen en te bivakkeren waardeloos! Eerst met alle spullen een steile afdaling maken en dan nog de bivvy’s opzetten. Omdat het een moerasachtig gebied was en onze stek was ‘schoongemaaid’, bleef er maar weinig ruimte over om onze bivvy’s op te zetten en dan nog half in de bagger. Uiteindelijk stonden ze, weliswaar aan de rand van het water maar toch.

Nu eerst maar eens peilen en daarna voeren. Toen om 18.00 uur de toeter ging voor het begin van de wedstrijd, waren wij nog niet helemaal klaar. Dit kwam mede omdat wij ongeveer 15 meter gemaaid riet voor ons hadden en dus onze rodpods in het water moesten zetten. Hiervoor hadden we eigenlijk een waadpak nodig en die hadden we niet bij ons omdat wij DIT niet hadden verwacht. Gelukkig waren de controleurs in onze sectie topgasten en één van hen leende mij zijn waadpak.

Toch is het allemaal gelukt dus konden we gaan eten. Omdat het al laat was, en donker, kozen wij voor soep met brood. Het begon al erg koud te worden dus een kop warme soep was meer dan welkom. Daarna nog een lekker Oosthuizer kruidenbittertje gedronken en toen naar bed want na een rit van 2 uur en 45 minuten en alles installeren zaten wij er aardig doorheen.

De eerste nacht verliep onrustig, last van ratten die gewoon aan de voeremmers zaten te knagen. Daarbij was het -5 C en waren de voetjes niet warm te krijgen. Helaas geen aanbeet de eerste nacht. ’S morgens eerst maar een ontbijtje en daarna de lijnen checken. Ons aas was onaangetast en ging zo weer te water. Nogmaals de stekken aangevoerd en maar weer wachten. Ondertussen was de zon al aardig op dreef, alleen was onze stek zo ver in het moeras verscholen dat wij onze stoelen naar voren in het water hebben geplaatst zodat wij ook konden genieten van een heerlijke nazomer zon.

De tweede nacht was het nog kouder. Volgens een local die de volgende morgen vroeg aan het wandelen was, was het zaterdagnacht -10,2 C!!! Ook deze nacht bleef het stil op onze sounderboxen. Omdat ik de voeremmers op een andere plek had gezet hadden we ook minder last van ratten. De wedstrijd eindigde zondag ochtend om 09.00 uur en konden wij onze spullen opruimen. Maar met zoveel ijs op de tenten en hengels, was het een kwestie van afbreken en zo in de auto knallen. Thuis alles maar weer opzetten in de tuin om te laten drogen. Na de wedstrijd nog de prijsuitreiking bijgewoond en toen richting huis. Al met al was het een leuk weekend met koude nachten, veel gezelligheid, een dosis vol goede moed en helaas geen karper.

1. Hi Harry,

Die Oosthuizer kruidenbitter zullen jullie wel de man hebben gemaakt. Beter hierdoor bedwelmd dan door de moerasgassen ;-)
    Werden er door andere teams wel karpers gevangen, dit zonder voerplek, instant vissen en met deze temperaturen?