zondag 8 maart 2020

Op z'n Fries in Noord Holland

Soms ga ik naar Ids in Friesland en soms komt Ids naar Noord Holland. En nu was het de beurt aan Ids dus eind 2019 een datum geprikt voor een weekendje in feb 2020.
Zaterdag 22 februari, na het sluiten van de winkel kwam Ids mijn kant op. Het plan was nog niet gesmeed maar daar kwam snel verandering in, eerst ff naar de Mac en thuis een borrel.


Vanwege de slechte weersvoorspelling, harde wind en veel regen, waren wij genoodzaakt om de kleinere stadswateren te bevissen, achteraf bleek dit een prima keuze.
Zondag vroeg op, bakkie koffie en op pad, eerst maar eens een paar voorns vangen. Dat bleek nog niet zo eenvoudig want de ene bliek na de andere werd gevangen maar geen voorn.

Ik wist wel een paar mooie wateren in Purmerend maar man man, wat een storm. De dobbers met doodaas waaiden bijna de kant weer op :-)
Het was taai op mijn uitgekozen stekken, dus toen maar naar een stuk waar ik nog nooit was geweest. Ik had aan de ene montage een horsmakreel en aan de andere een dooie bliek, weet niet meer precies wat Ids eraan had maar ik dacht twee keer zout.
Het duurde letterlijk niet langer dan twee minuten voordat de dobber met de dooie bliek wegschoot! Aanslaan en hangen. Helaas heb ik geen foto gemaakt en dat is mijn eigen schuld. Ben gewoon te verwent geraakt met het vangen van grote snoek laatste tijd, eikel die ik ben. Snel weer een nieuwe bliek eraan en op naar nr 2. Die liet niet heel lang op zich wachten en omdat wij om en om vissen was het de beurt aan Ids. Een mager snoekje van ongeveer 75 cm was het resultaat.


Omdat de wind aantrok en wij toch wel op een tochtplek stonden, besloten wij richting het thuisfront te rijden, over een uurtje werd het tenslotte al donker. Op het dorp aangekomen vonden wij het toch wel jammer van de vistijd die resteerde, dat wij besloten de hengels nog ff uit te gooien op het dorp. Potverdikke, twee aanbeten van megasnoeken zoals wij dat tegen elkaar riepen. Maar ook beide verspeeld :-(

Gezien de slechte weersvoorspelling voor maandag zouden wij gewoon op het dorp blijven en de hotspots tussen de huizen zoeken en afstruinen.
Zo gezegd zo gedaan, dus 's morgens eerst weer een paar verse visjes vangen en de hotspots die wij hadden gezocht afgestruind. En wat een succes was dat, de eerste vissen lieten niet lang op zich wachten.


Deze stek was maar voor één visser, kruipen door de bossages en amper ruimte om de haak te zetten, besloten wij terug te gaan naar de plek waar wij een dag eerder twee grote snoeken verspeelden. Ook dit bleek weer de juiste beslissing, op deze stek vingen wij er nog 5






Ook al zie je het niet goed op de foto's maar het ging steeds harder waaien en regenen. En terwijl wij al zeker 4 uur in de regen stonden, besloten wij dat de buit binnen was, het was goed zo. Alles opgeruimd, natte pakken uit en naar huis. Nog even nagenieten met een warme bak koffie en Ids ging weer naar Friesland terug. Alles bij elkaar een superweekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten